Poznaj aktualne techniki manipulacyjne oszustów!
Pomimo wielopodmiotowych działań informacyjnych i zapobiegawczych liczba oszustw finansowych wciąż jest bardzo wysoka.
Warto przypomnieć, że w metodzie na wnuczka przestępcy kontaktują się telefonicznie i podają za osobę bliską (wnuczka, siostrzeńca, innego krewnego), funkcjonariusza Policji lub innego urzędnika państwowego itp. Następnie proszą o przekazanie określonej kwoty pieniężnej pod pozorem trudnej sytuacji, w jakiej się znaleźli lub znaleźli się ich bliscy. Informują, że udostępnione środki finansowe odbierze kolega bądź inna wskazana osoba. Ofiara, nie podejrzewając niczego złego, kierując się troską o osobę najbliższą, przekazuje pieniądze przestępcom.
To tylko jeden z mnogich scenariuszy sposobów oszukiwania i podstępnego działania przestępców. Szczególnie teraz w okresie pandemii rozpoznano nowe techniki manipulacyjne mające na celu wyłudzenie środków finansowych czy danych osobowych, szczególnie dotyczących logowania, haseł czy jednorazowych kodów dostępu.
Uważaj na:
- oferty sprzedażowe fałszywych ampułek szczepionki na COVID-19,
- SMS-y, telefony, lub e-maile z prośbą o dopłatę niewielkiej kwoty w celu dezynfekcji przesyłki, poprzez specjalny link do dokonania płatności.
- oferty na dezynfekcję mieszkania, gdzie złodzieje przebrani w kombinezony okradają mieszkania po opuszczeniu ich przez lokatorów.
- specjalne i drogie maseczki z cząsteczkami nanosrebra, fałszywe leki i produkty lecznicze.
- oszustwo na chorego wnuczka, w której oszust dzwoni z prośbą o opłacenie jego testów na koronawirusa lub całego leczenia.
- SMS-y informujące o niedopłacie za prąd i gaz zawierające link do dokonania przelewu - co może być próbą wyłudzenia.
- telefoniczne zaproszenia na prezentacje sprzedażowe, gdzie wabikiem jest kusząca oferta otrzymania prezentu. Pamiętaj: nic nie ma za darmo!
- fałszywe e-maile, które informują o wezwaniu na Policję, w których załączony plik zawiera złośliwe oprogramowanie.
- prośby konsultantów bankowych o ściągnięcie aplikacji i podanie poufnych danych w celu zalogowania się na twoim koncie.
- fałszywe usługi ubezpieczeniowe.
Oszustów podszywających się pod organizatorów wycieczek, występów, koncertów i oferujących pomoc w odzyskaniu pieniędzy z powodu odwołania lub zmiany terminu.
Fałszywe zbiórki na szczytne cele
Wiadomości za pośrednictwem aplikacji - komunikatorów wykorzystujących numery telefonów - z zapytaniem: "czy oferta jest aktualna" i propozycją zapłaty za towar poprzez usługę. "Przesyłka" oraz załączonym linkiem do odbioru płatności.
- SMS wysyłany z trybu alarmowego SOS w smartfonie z linkiem do podejrzanej strony internetowej.
- SMS od firmy kurierskiej o konieczności dopłaty niewielkiej kwoty i link do strony bankowości elektronicznej. Po wpisaniu danych wrażliwych oszust otrzymuje dostęp do konta.
- fałszywe powiadomienia z mediów społecznościowych, dotyczące nowych znajomości, komentarzy czy polubień.
- fałszywe inwestycje w internecie.
- prośby o opłaty manipulacyjne w zamian za otrzymanie należnych świadczeń pieniężnych.
- na sprzedawców perfum, gdzie podczas wąchania zapachów można stracić przytomność.
- na SMS z informacją o pilnym kontakcie z sanepidem przez wskazany numer, gdzie połączenie może kosztować aż 35 zł za 1 minutę.
- na usługę "Zdalny pulpit", gdzie słyszymy namowy o zainstalowanie programu do zdalnej obsługi komputera lub/i udostępnienie danych do bankowości elektronicznej.
- na fałszywych rachmistrzów - zapoznaj się z zasadami spisu powszechnego na stronie www.spis.gov.pl, by nie dać się nabrać.
Policja przypomina, jak nie stać się ofiarą oszusta
1. Zachowaj zdrowy rozsądek i ostrożność - jeśli dzwoni do nas osoba, która podaje się za członka rodziny i prosi o pieniądze - nie podejmuj żadnych pochopnych decyzji.
2. Jeśli chodzi o członka rodziny, zadzwoń do niego i dowiedz się, czy faktycznie potrzebuje twojej pomocy. Opowiedz osobie bliskiej o zaistniałym zdarzeniu.
3. Nigdy nie udzielaj przez telefon informacji, jak dużo pieniędzy posiadasz w domu bądź na koncie bankowym.
4. Nigdy na czyjeś zlecenie nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku, nie zaciągaj kredytów i nie ujawniaj swoich danych osobowych, numerów PIN, haseł.
5. Nie ulegaj presji, jaką wywiera telefoniczny rozmówca.
6. Nie otwieraj podejrzanych wiadomości i linków!
Poinformuj Policję!
Każdą próbę wyłudzenia pieniędzy można zgłaszać w dowolnej jednostce, lub dzwoniąc pod numer alarmowy 112.
Źródło zdjęcia: https://pixabay.com/pl/