Dzisiaj jest: środa, 15 lipca 2020

iPułtusk » Wiadomości » Suszone czy świeże - jakie owoce powinniśmy jeść?

Suszone czy świeże - jakie owoce powinniśmy jeść?

24 czerwca 2020, 12:46, Tipmedia, artykuł sponsorowany

Często słyszymy, że owoce powinny stanowić podstawę naszej codziennej diety. Z chęcią sięgamy po rozmaite produkty, które są powszechnie dostępne w sklepach i na targowiskach. Na rynku pojawiają się zarówno owoce świeże, jak i suszone. Każde z nich mają nieco inne właściwości i walory smakowe. Które z nich są bardziej wartościowe i zdrowsze? Jeśli chcecie wiedzieć, zapraszamy do lektury.

Świeże owoce - sposób na zdrowie?

Spożywanie świeżych owoców jest powszechnie zalecane. Stanowią one obok warzyw podstawę piramidy żywieniowej. Trudno się dziwić. Znajdujemy w nich wiele witamin (przede wszystkim A, C oraz z grupy B), a także minerały takie, jak potas i magnez. W owocach są obecne liczne antyoksydanty, czyli naturalna broń przeciwko rodnikom - związkom powodującym postępowanie procesów starzenia. Dlatego też owoce stanowią naturalne wsparcie w walce o zdrowie i młodość.

Owoce w głównej mierze składają się z wody (nawet do 80% całkowitej objętości) oraz węglowodanów prostych, zwłaszcza fruktozy, a także błonnika.

Indeks glikemiczny świeżych owoców

Indeks glikemiczny określa jak bardzo wzrósł poziom glukozy we krwi po 2 godzinach od zjedzenia posiłku zawierającego węglowodany. Wyznacza się go według skali 0-100, zakładając, że im niższa wartość, tym dany produkt jest lepszy dla naszego zdrowia.

Jeśli wybieramy produkty o wysokim indeksie, może spowodować to wzrost wagi ciała, a u osób z problemami zdrowotnymi, na przykład z cukrzycą, również nasilenie objawów chorobowych.
W porównaniu z warzywami większość owoców ma wysoki indeks glikemiczny. Z tego względu choć powinniśmy jeść je codziennie, warto spożywać je w mniejszych ilościach niż warzywa.

Dodatkowo pamiętajmy, że poddawanie produktów jakiejkolwiek obróbce zmniejsza ilość drogocennych składników odżywczych, a wszelkie przetwarzanie owoców sprawia, że ich indeks glikemiczny wzrasta.
Sięgajmy zatem po świeże owoce, pochodzące ze sprawdzonych źródeł, z upraw, w których nie stosuje się szkodliwych substancji - wówczas będą one najbardziej wartościowe.

Owoce suszone - na czym polega proces?

Owoce suszone powstają poprzez zmniejszenie zawartości wody do poziomu 10-20%. Dochodzi wówczas do zwiększenia koncentracji produktu, a przez to również jego kaloryczności, która w znaczącej większości pochodzi z cukrów prostych. Tak przetworzone owoce mają zatem wysoki indeks glikemiczny.

Proces suszenia polega na poddaniu świeżych owoców działaniu wysokiej temperatury. Pod jej wpływem dochodzi do straty części substancji odżywczych (między innymi witaminy C). Zmianie ulega też smak produktu.
W niektórych przypadkach owoce po wysuszeniu są poddawane dodatkowych działaniom. Dodaje się do nich choćby dwutlenku siarki (E220), która skutecznie wydłuża termin przydatności do spożycia. Niekiedy owoce zanurza się również w kąpieli z syropu glukozowo-fruktozowego - w celu zakonserwowania produktu. Jeśli zatem sięgamy po owoce suszone, wybierajmy produkty niesiarkowane i bez zawartości niezdrowego cukru.

Jakie są zalety owoców suszonych? Przede wszystkim są trwalsze niż świeże produkty. Można je przechowywać dłużej, a także bez trudu przewozić - zajmują mniej miejsca, są bardziej poręczne. Ze względu na wysoką kaloryczność świetnie sprawdzają się jako wartościowa przekąska po treningu dla osób aktywnych lub w trakcie wzmożonego wysiłku fizycznego.

Suszone owoce mogą być cennym źródłem witamin i minerałów zwłaszcza w okresie zimowym, gdy trudno znaleźć wartościowe świeże odpowiedniki. W niektórych przypadkach suszone wersje owoców mają nawet więcej składników (np. błonnika) niż w świeżej żywności.

Szczególnie popularne są suszone morele, jabłka i śliwki. Coraz częściej sięgamy też po daktyle, figi i żurawinę. Mniej znane są kandyzowane owoce aloesu, ale i po nie warto sięgnąć, natomiast inne produkty z tej cennej rośliny znajdziemy w sklepie https://najlepszyaloes.pl.

Które owoce lepiej jeść?

Zasady zdrowego żywienia głoszą, że powinniśmy sięgać po żywność jak najmniej przetworzoną. Oznacza to, że bardziej wartościowe są dla nas owoce świeże. Znajdziemy w nich wiele drogocennych składników.
Suszone odpowiedniki również powinny się znaleźć w naszej diecie - stanowią zdrową przekąskę, która z powodzeniem może zastąpić słodycze. Dodatkowo pozwalają uzupełnić niedobory witamin w okresie jesienno-zimowym, gdy nie mamy dostępu do świeżych owoców.

Sięgajmy zatem po owoce regularnie i z rozsądkiem, aby zapewnić sobie odpowiednią ilość witamin, minerałów i innych składników w codziennym jadłospisie.
  

UWAGA! Ta strona używa plików cookie i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, dostosowywania stron do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz w celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że pliki cookie będą zapisywane w pamięci urzadzenia. W każdym momencie można zmienić te ustawienia. Szczegóły w: Polityka prywatności. [Zamknij]