Dzisiaj jest: wtorek, 26 maja 2020

iPułtusk » Wiadomości » Przekaż swoje dane do RDK

Przekaż swoje dane do RDK

30 stycznia 2020, 10:38, Ministerstwo Cyfryzacji, red. Miłosz Magrzyk

Chcesz mieć pewność, że urząd ma twoje aktualne dane kontaktowe - numer telefonu i adres e-mail? Przekaż je do Rejestru Danych Kontaktowych. Dzięki temu urzędnik w ważnych dla ciebie sprawach nie będzie musiał wysyłać pisma, lecz będzie mógł po prostu do ciebie zadzwonić.

RDK wystartował 22 grudnia w ramach Systemu Rejestrów Państwowych. Nowopowstały rejestr ma na celu usprawnienie komunikacji na linii administracja publiczna - obywatel.

Dobrowolnie i bezpłatnie

- Przekazanie danych do RDK jest całkowicie dobrowolne i bezpłatne. Zadaniem rejestru jest ułatwienie kontaktu urzędników z obywatelami po to, by usprawnić realizację usług i umożliwić szybką komunikację - mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Do tej pory przepisy na to nie pozwalały - urzędnik mógł skorzystać np. z numeru telefonu, ale tylko do realizacji sprawy, do której numer został podany. W każdym innym przypadku do dyspozycji zostawała mu tradycyjna, papierowa forma komunikacji.

- RDK to kolejny krok ku usprawnieniu realizacji wszelkich usług - mówi MC. - Naszym celem jest ograniczenie do absolutnego minimum konieczności osobistego stawiania się obywateli w urzędach. RDK to również spore oszczędności dla samych urzędów - SMS czy e-mail są nieporównywalnie tańsze i szybsze, niż wysyłanie listów poleconych. Ponadto znacznie skraca się czas potrzebny na realizację sprawy urzędowej - dodaje minister cyfryzacji.

Czy moje dane będą bezpieczne?

Dodatkowo, dzięki RDK, urzędy - z wyprzedzeniem - będą mogły informować np. o kończącym się terminie ważności paszportu lub dowodu osobistego, o przysługujących nam świadczeniach czy zbliżającym się terminie obowiązkowego badania technicznego samochodu.

Co istotne, na podany adres e-mail i numer telefonu nie będą przekazywane żadne oficjalne dokumenty. Rejestr służy wyłącznie do powiadamiania. Dane kontaktowe mogą być wykorzystywane jedynie do informowania obywatela o sprawach administracyjnych.

Do RDK mają dostęp wyłącznie uprawnieni i przeszkoleni urzędnicy (do dnia uruchomienia RDK ponad 2000 pracowników urzędów uzyskało odpowiednie certyfikaty). Nie ma więc ryzyka, że adres e-mail i numer telefonu wpadną w niepowołane ręce.

Ważne! Dane z RDK możecie w każdej chwili zmienić lub usunąć. W przypadku zmiany numeru telefonu lub adresu e-mail pamiętajcie o ich aktualizacji.

Jak przekazać dane do RDK?

To proste. I możliwe na 2 sposoby. Jeśli chcecie zrobić to online, wystarczy skorzystać z usługi "Skorzystaj z RDK". By to zrobić, będziecie potrzebowali profilu zaufanego.

Jeśli chcecie przekazać do RDK swój numer telefonu i adres email, miejcie pod ręką telefon i dostęp do poczty elektronicznej. Teraz wystarczy, że wpiszecie dane w odpowiednie pola i zalogujecie się profilem zaufanym. Potwierdzicie dane kodami, które otrzymacie e-mailem i SMS-em i... gotowe!

Jeśli nie macie przy sobie telefonu i dostępu do poczty, kody, które otrzymacie, są ważne przez 24h. Użyjcie ich, korzystając z usługi "Potwierdź swoje dane kontaktowe" w RDK. Swoje dane możecie przekazać do RDK także offline, czyli wypełniając formularz dostępny w każdym urzędzie gminy.



Źródło zdjęcia: Ministerstwo Cyfryzacji
  

UWAGA! Ta strona używa plików cookie i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, dostosowywania stron do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz w celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że pliki cookie będą zapisywane w pamięci urzadzenia. W każdym momencie można zmienić te ustawienia. Szczegóły w: Polityka prywatności. [Zamknij]